reklama

Forum Islandia :: Forum ICELAND.PL Strona G丑wna

ICELAND.PL :: Islandia - strona g艂贸wna portalu

ZANIM CO艢 NAPISZESZ PRZECZYTAJ REGULAMIN  
JEI KTO CI OBRA疉 LUB MIE REGULAMIN, NIE DAJ SI SPROWOKOWA, NAPISZ DO ADMINA!

 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U縴tkownicyU縴tkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja   ProfilProfil   ZalogujZaloguj 

Zaloguj si, by sprawdzi wiadomo禼iZaloguj si, by sprawdzi wiadomo禼i   

Super "samoch贸d" 4x4
Id do strony 1, 2  Nast阷ny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Islandia :: Forum ICELAND.PL Strona G丑wna -> 4x4
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nast阷ny temat  

Czym/kim lepiej w臋drowa膰?
W艂asnymi nogami (2x4 czasem nawet 4x4)
20%
 20%  [ 6 ]
Konno (4x4)
10%
 10%  [ 3 ]
Samochodem (4x4)
65%
 65%  [ 19 ]
Pojazdem lataj膮cym (?x?)
3%
 3%  [ 1 ]
Wszystkich G硂s體 : 29

Autor Wiadomo舵
O.E.
Opiekun Forum
Do潮czy: 03 Lut 2004
Posty: 2552
Sk眃: Pl. Od S艂o艅ca 3/Europa
PostWys砤ny: 9 Mar 2004, 22:43    Temat postu: Super "samoch贸d" 4x4 Odpowiedz z cytatem

Ju偶 ankieta zdradza Wam, 偶e do "samochod贸w" 4x4 nale偶膮 r贸wnie偶 konie. A konie to na Islandii najcz臋艣ciej spotykane i najbardziej ho艂ubione zwierz臋ta (poza owcami rzecz jasna Smile). Hodowane w ca艂ych tabunach pi臋kne islandzkie konie wype艂niaj膮 bezkresne pastwiska. W przeciwie艅stwie do polskich hodowli, islandzkie koniki 偶yj膮 ca艂y czas na swobodzie (ograniczanej czasem tylko przez ogrodzenia ich pastwisk. Zar贸wno w czasie deszczu, w nocy i w dzie艅 konie przebywaj膮 pod go艂ym niebem.

No dobra 4x4 to zrozumia艂e (4 nogi i wszystkie bior膮 udzia艂 w nap臋dzaniu "pojazdu"), ale dlaczego "samochody"? Smile Oczywi艣cie dlatego, 偶e ko艅 jaki jest ka偶dy widzi, i widzi r贸wnie偶, 偶e ko艅 chodzi sam (bez pomocy), a wi臋c de facto jest "samochodem" Wink

A skoro interior islandzki wymaga nap臋du 4x4, wi臋c idealnym pojazdem wydaje si臋 w艂a艣nie ko艅 - ale nie zwyk艂y, nie jaki艣 arab... ale w艂a艣nie ko艅 islandzki, kt贸ry s艂ynie ze specjalnej techniki chodzenia odpowiedniej do terenu Islandii (kamienie, zastyg艂a lawa, l贸d). Ch贸d ten jest dum膮 Islandczyk贸w, gdy偶 inne konie znaj膮 tylko 3 rodzaje chodu (galop, k艂us i st臋p).
I pomys艂 by w interior wybra膰 si臋 takim w艂ochatym "samo-chodem" nie jest szczeg贸lnie 艣wie偶y - Islandczycy od dawna proponuj膮 wycieczki konne w najciekawsze miejsca Wyspy.
Dodatkowo warto wspomnie膰, i偶 ko艅 to zwierz臋 cieplejsze od cz艂owieka - jego cia艂o ma od 37,5 do 38,4 (艣rednio 37,9) 掳C, wi臋c mamy te偶 swoist膮 klimatyzacj臋.

Oczywiste s膮 wady i zalety takiego 艣rodka transportu - zanim oddacie g艂os w ankiecie zastan贸wcie si臋... Z jednej strony do zalet nale偶膮:
- ma艂e spalanie (albo raczej du偶e spalanie 艂atwo dost臋pnego paliwa)
- 艂atwo艣膰 poruszania si臋 w bardzo trudnym terenie
- bezproblemowe przeje偶d偶anie brod贸w
- bliski kontakt z mi艂ym zwierz臋ciem
- inteligencja 艣rodka transportu (ko艅 na pewno jest m膮drzejszy od samochodu, a mo偶e nam to uratowa膰 czasem 偶ycie...)
do wad nale偶膮:
- ma艂a pojemno艣膰 "baga偶nika"
- brak ochrony przed wp艂ywem atmosfery
- konieczno艣膰 wi臋kszej odpowiedzialno艣ci za pojazd - towarzysza wyprawy (samoch贸d mo偶emy ostatecznie porzuci膰 w jakiej艣 przepa艣ci, konia nie!)
- wi臋ksza wra偶liwo艣膰 konia na uszkodzenie (sprawa jest dyskusyjna - ko艅 nie z艂apie "kapcia", nie urwie mu si臋 pasek klinowy, nie zatrze silnik, ale mo偶e si臋 zawsze zrani膰 lub z艂ama膰 nog臋 - w przypadku samochodu wi臋kszo艣膰 uszkodze艅 jest w stanie unieruchomi膰 pojazd; natomiast ko艅 ze z艂aman膮 nog膮 i艣膰 dalej mo偶e. Ciekaw jestem, czy kto艣 podejmie si臋 odnalezienia w internecie informacji statystycznej na temat por贸wnania awaryjno艣ci samochodu i konia?!).
I co lepsze: nogi w艂asne, ko艅skie, czy ko艂a samochodu, a mo偶e skrzyd艂a 艣mig艂owca?
Pozdrawiam u艂a艅skim: no to wio!
_________________
CHCESZ WSPOM脫C FORUM ORAZ ICELAND.PL? WP艁A膯 DATEK!
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Odwied stron autora Numer GG
O.E.
Opiekun Forum
Do潮czy: 03 Lut 2004
Posty: 2552
Sk眃: Pl. Od S艂o艅ca 3/Europa
PostWys砤ny: 9 Mar 2004, 22:58    Temat postu: Chodzenie, bieganie i... Odpowiedz z cytatem

Celem wyja艣nienia, ze wzgl臋du na naciski z redakcji Wink informuj臋, 偶e istnieje jeszcze 4 ch贸d ko艅ski "cwa艂" - cho膰 przez specjalist贸w jest uznawany za najszybszy rodzaj galopu (tzw. czterotaktowy).
Skoro jednak ma odr臋bn膮, bardzo przyjemn膮 nazw臋, wi臋c ustalmy, 偶e zwyk艂e konie chodz膮 4 chodami, a konie islandzkie dodatkowym 5 - BTW czy kto艣 zna polsk膮 nazw臋 tego chodu?
_________________
CHCESZ WSPOM脫C FORUM ORAZ ICELAND.PL? WP艁A膯 DATEK!
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Odwied stron autora Numer GG
Qortes

Do潮czy: 17 Lut 2004
Posty: 677
Sk眃: Pozna艅
PostWys砤ny: 10 Mar 2004, 3:25    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja jak zwykle optuje za transportem pieszym, dajacym najwieksza niezaleznosc :-) Ale to moze dlatego, ze konno nie potrafie :-)

Czy ja dobrze przeczytalem? Napisales, ze kon ze zlamana noga moze isc dalej?? :D
_________________
Islandia w radiu Afera
.: http://qortes.imejl.pl/nocpolarna :.
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Wy秎ij email Odwied stron autora Numer GG
O.E.
Opiekun Forum
Do潮czy: 03 Lut 2004
Posty: 2552
Sk眃: Pl. Od S艂o艅ca 3/Europa
PostWys砤ny: 10 Mar 2004, 11:50    Temat postu: Ko艂o zapasowe dla konia :) Odpowiedz z cytatem

Qortes napisa:
Czy ja dobrze przeczytalem? Napisales, ze kon ze zlamana noga moze isc dalej?? Very Happy

Od razu powiem, 偶e specjalist膮 od koni to na pewno nie jestem.
M贸j tekst mo偶e zabrzmia艂 troch臋 drastycznie, ale nie chodzi艂o mi o to, 偶eby na koniu ze z艂aman膮 nog膮 p臋dzi膰 dalej przez pola, a jedynie o to, 偶e ko艅 gdy ma z艂aman膮 jedn膮 nog臋, mo偶e powoli ku艣tyka膰 do przodu (tak mi si臋 przynajmniej wydaje - podobnie robi膮 psy) - w ko艅cu ko艅 ma jeszcze trzy nogi i ku艣tyka膰 powoli m贸g艂by.
W samochodzie jak ko艂o odpadnie to nie pojedzie si臋 ju偶 w og贸le...

Co do niezale偶no艣ci to zgodzi膰 si臋 mog臋 tylko po cz臋艣ci - jad膮c samochodem b膮d藕 lec膮c 艣mig艂owcem osi膮gniemy szybciej sw贸j cel, mo偶emy zobaczy膰 wi臋cej i szybciej, a i tak ostatecznie, zawsze mo偶emy si臋 zatrzyma膰 i dalej p贸j艣膰 pieszo.

Z pewno艣ci膮 je偶eli chcesz pochodzi膰 po g贸rach np. w Hiszpanii to nie idziesz pieszo do Hiszpanii, tylko doje偶d偶asz tam poci膮giem, autobusem b膮d藕 samolotem, a swoj膮 w臋dr贸wk臋 zaczynasz od jakiej艣 bazy ju偶 u podn贸偶a g贸r.
Ale na pewno znajd膮 si臋 tacy, kt贸rzy pieszo z Polski p贸jd膮 do Hiszpanii i b臋d膮 Ci臋 uwa偶a膰 za "niewolnika" cywilizacji.
Na Wyspy Owcze lub na Islandi臋 niestety trzeba p艂yn膮膰 promem lub lecie膰 samolotem, ale mo偶na pr贸bowa膰 p艂yn膮膰 w p艂aw (czego raczej nie polecam Smile ) - to si臋 nazywa wolno艣膰!
Prawda jest taka, 偶e po to stworzyli艣my maszyny by z nich korzysta膰 - ale z pewno艣ci膮 wi臋ksz膮 satysfakcj臋 daje przej艣cie pieszo przez lodowiec...
Najwi臋ksz膮 wolno艣ci膮 jest 偶ycie poza cywilizacj膮, bez normalnego ubrania, lek贸w, komunikacji, internetu itp. - wszystko zrobione samemu z trawy, drewna itp. Kto chce by膰 wolny niech wejdzie nago (bez no偶a nawet) do puszczy i prze偶yje! To jest realne wyzwanie dla ka偶dego... (a mo偶e kto艣 z Was ju偶 tak pr贸bowa艂?) To jest "mocniejsze" nawet od zabaw spod znaku survivalu, gdzie przynajmniej ubi贸r, narz臋dzia i n贸偶 dostajemy na pocz膮tek...

Z drugiej strony id膮c pieszo 3 tygodnie przez lodowiec, nie zobaczymy tego, co by艣my zobaczyli jad膮c tylko 2 dni samochodem (przez lodowiec), a reszt臋 sp臋dzaj膮c w innych regionach Wyspy.
Tak wi臋c znalezienie z艂otego 艣rodka jest cz臋sto problemayczne i zale偶y od postawionego sobie celu.
My ze wzgl臋du na ch臋膰 poznania jak najwi臋kszej ilo艣ci zak膮tk贸w Islandii jeste艣my zmuszeni do korzystania z samochodu, cho膰 tam gdzie samoch贸d ju偶 nie wjedzie wiod膮 nas dalej nasze w艂asne nogi.
_________________
CHCESZ WSPOM脫C FORUM ORAZ ICELAND.PL? WP艁A膯 DATEK!
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Odwied stron autora Numer GG
johanna

Do潮czy: 08 Lut 2004
Posty: 515
Sk眃: Kielce
PostWys砤ny: 12 Mar 2004, 15:23    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Gdybym mia艂a nieograniczony czas wyprawy, wybra艂abym transport pieszy, a mo偶e nawet konny...
Interior jest najwa偶niejszym punktem mojej przysz艂ej wyprawy, ale pozosta艂e zak膮tki Islandii te偶 chcia艂abym odwiedzi膰. Najprawdopodobniej wybior臋 samoch贸d. Pokonywanie brod贸w autem pewnie jest ekscytuj膮ce :wink: Poza tym kr贸tszy czas wyprawy itd., zreszt膮 ju偶 Adeviq wymieni艂 zalety.
Pozdrawiam
_________________
Now follow me always
Into the sky
Where we reach the stars
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Odwied stron autora Numer GG
Qortes

Do潮czy: 17 Lut 2004
Posty: 677
Sk眃: Pozna艅
PostWys砤ny: 14 Mar 2004, 0:52    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Adeviq, moze faktycznie rzeczownik "wolnosc" jest ciut zbyt pompatyczny i wywoluje rozne filozoficzne rozwazania- tego bym nie chcial;)
Oczywistym jest, ze trzeba laczyc ze soba wszystkie srodki transportu! Oczywistym jest, ze z Polski na Islandie nie dotre na wlasnych nogach :) Podobnie nie ma sensu poruszac sie pieszo na wyspie, skoro istnieje komunikacja:)

Dlaczego ja wole isc pieszo niz jechac samochodem? Ped do samosprawdzenia sie, stawiania sobie wyzwan, wysilku fizycznego. Absolutna cisza, bliskosc (wrecz jednosc) z przyroda.. Wjezdzajac gdziekolwiek samochodem mam wrazenie bycia intruzem, nie chca mnie tam.. Piszesz, ze samochod mozna zostawic. Tak, ale zawsze trzeba do niego wrocic, nie mozna pojsc przed siebie..
Lubie polegac na wlasnych nogach.. Wychowalem sie na pieszych wedrowkach, stad to zamilowanie. Moze malo racjonalne:)

A chyba najlepszym polaczeniem "rozsadku" i "szalenstwa" jest konik wlasnie.. Szkoda, ze nie umiem jezdzic, musi to byn naprawde niezapomniana przygoda.
_________________
Islandia w radiu Afera
.: http://qortes.imejl.pl/nocpolarna :.
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Wy秎ij email Odwied stron autora Numer GG
Jean Valjean

Do潮czy: 11 Mar 2004
Posty: 456
Sk眃: Warszawa
PostWys砤ny: 14 Mar 2004, 0:59    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja mysle ze znakomitym wyposrodkowanie miedzy pieszym poruszaniem sie a poruszaniem sie samochodem jest w艂asnie rower. NIe jestes do niego przywiazany tak jak do samochodu, rower staje sie czescia ciebie;), nie jestes intruzem jak w przypadku samochodu, mozesz dotrzec w wiele ekstremalnych miejsc.....

"Ped do samosprawdzenia sie, stawiania sobie wyzwan, wysilku fizycznego. Absolutna cisza, bliskosc (wrecz jednosc) z przyroda.. "

to swietnie oddaje podroze typu rowerowego:-)

Ale piesze podr贸ze tez sa swietne. Pamietam gdy pierwszy raz pojechalismy do szwecji tylko z plecakami na autostop...ehhh...to byly czasy:)
_________________
Uchodzi膰 za idiot臋 w oczach kretyna - to rozkosz dla smakosza
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Wy秎ij email Odwied stron autora
Qortes

Do潮czy: 17 Lut 2004
Posty: 677
Sk眃: Pozna艅
PostWys砤ny: 14 Mar 2004, 1:23    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jean Valjean napisa:

to swietnie oddaje podroze typu rowerowego:-)

Gorzej jest w gorach, gdzie rower sie raczej nie sprawdza;)))

Ale zgadzam sie w calej rozciaglosci, rower to swietna rzecz i do zwiedzania Skandynawii nadaje sie wysmienicie.
_________________
Islandia w radiu Afera
.: http://qortes.imejl.pl/nocpolarna :.
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Wy秎ij email Odwied stron autora Numer GG
Jean Valjean

Do潮czy: 11 Mar 2004
Posty: 456
Sk眃: Warszawa
PostWys砤ny: 14 Mar 2004, 1:45    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Oczywiscie do niektorych miejsc na rowerze nie dojedziesz ale pamietam , ze gdy jezdzilismy w Norwegii po gorach to mimo podjazdow czesto ca艂odniowych, wielu przebitych detek, jakos nam tam sz艂o.....Oczywiscie bywa艂y szlaki tak trudne ze z czysto racjonalnych przes艂anek opuszczalismy je, bo szarpanie sie, przenoszenie sakw przez rzeki i rumowiska kamieni.....na d艂uzsza mete jest zabujcze:-) ...i lepiej wtedy jednak byc bez roweru:-)....

ja jednak uwarzam ze rower ma w przypadku takich wojazy wiecej plusow niz minusow.... i jest on wygodniejszy:]....[mowie to z doswiadczenia]

co Qortes nie zmienia faktu ze na Wyspach Owczych chyba jednak lepiej nie miec roweru;-)
_________________
Uchodzi膰 za idiot臋 w oczach kretyna - to rozkosz dla smakosza
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Wy秎ij email Odwied stron autora
Qortes

Do潮czy: 17 Lut 2004
Posty: 677
Sk眃: Pozna艅
PostWys砤ny: 14 Mar 2004, 23:57    Temat postu: Odpowiedz z cytatem



mozna sie rozmarzyc...
_________________
Islandia w radiu Afera
.: http://qortes.imejl.pl/nocpolarna :.
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Wy秎ij email Odwied stron autora Numer GG
O.E.
Opiekun Forum
Do潮czy: 03 Lut 2004
Posty: 2552
Sk眃: Pl. Od S艂o艅ca 3/Europa
PostWys砤ny: 15 Mar 2004, 0:50    Temat postu: Wolno艣膰 w samosprawdzeniu si臋! Odpowiedz z cytatem

Teraz ju偶 rozumiem! I w艂a艣nie o to chodzi: o samosprawdzenie si臋... Jedni uzyskuj膮 to id膮c pieszo, inni jad膮 rowerem, jeszcze inni konno, inni samochodem, a niekt贸rzy np. na MOTOLOTNI!
I wszystkie te formy sprawdzenia si臋 s膮 SUPER - nie potrzeba dorabia膰 filozofii Smile
Czasem zale偶y to r贸wnie偶 od finans贸w - poruszanie si臋 pieszo i rowerem jest raczej ta艅sze ni偶 samochodem... a by膰 mo偶e niekt贸rzy entuzja艣ci w艂asnych n贸g z ch臋ci膮 przerzuciliby si臋 na co艣 z wi臋ksz膮 ilo艣ci膮 koni mechanicznych, gdyby kto艣 im to zaoferowa艂? Oczywi艣cie nie dotyczy to prawdziwych W臋drowc贸w Smile

Rzeczywi艣cie do samochodu trzeba wr贸ci膰, ale czasem jak wspianasz si臋 na trudniejsze g贸ry, to r贸wnie偶 zak艂adasz baz臋 i nie idziesz z ca艂ym "majdanem" i potem musisz wr贸ci膰 do bazy po reszt臋 rzeczy.
A poza tym wracaj膮c si臋 mo偶esz to zrobi膰 inn膮 drog膮 i zobaczy膰 drugie tyle Smile
Ale jeszcze raz podkre艣l臋 - wszystkie sposoby poruszania si臋 s膮 dobre, je偶eli tylko osoba wykorzystuj膮ca dany 艣rodek transportu jest z tego zadowolona!
A jest jeszcze mo偶liwo艣膰 艂膮czenia r贸偶nych form transportu: np. kilka os贸b jedzie samochodem, cz臋艣膰 idzie pieszo, a samoch贸d jedzie na drug膮 stron臋 by "zgarn膮膰" reszt臋.

Osobi艣cie to mia艂bym ochot臋 polata膰 po Islandii 艣mig艂owcem lub motolotni膮, by szybko m贸c zobaczy膰 jak najwi臋cej, szczeg贸lnie tych najbardziej tajemniczych i ukrytych miejsc. A jest ich sporo.
Ja nie m贸g艂bym w臋drowa膰 pieszo, bo jestem zbyt niecierpliwy, a z drugiej strony nigdy nie mog臋 si臋 zdecydowa膰 co wybra膰 a co po艣wi臋ci膰 (syndrom "osio艂kowi w 偶艂oby dano..."), wi臋c mam ochot臋 zobaczy膰 po prostu WSZYSTKO.
Samochodem potrzeba oko艂o 6 miesi臋cy, by zobaczy膰 wszystko; pieszo pewnie 10 lat, a 艣mieg艂owcem to wysz艂oby ok. 2 tygodnie...
Jest oczywisty minus takiego po艣piechu: zmieniajace si臋 jak w kalejdoskopie krajobrazy szybko znikaj膮 z pami臋ci. Pewnie id膮c pieszo widzi si臋 mniej, ale za to intensywniej.
_________________
CHCESZ WSPOM脫C FORUM ORAZ ICELAND.PL? WP艁A膯 DATEK!
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Odwied stron autora Numer GG
WBR
Go舵
PostWys砤ny: 18 Wrz 2004, 23:02    Temat postu: Re: Ko艂o zapasowe dla konia :) Odpowiedz z cytatem

Od偶ajer napisa:
W samochodzie jak ko艂o odpadnie to nie pojedzie si臋 ju偶 w og贸le...


Z tym si臋 nie zgodz臋. Udowodnili to nie raz kierowcy rajdowi na r贸偶nych poziomach rozgrywek. Teoretycznie rzecz bior膮c, je偶eli auto jest mocno "zeszperowane", wystarczy 偶eby zosta艂o mu jedno ko艂o nap臋dowe i poku艣tyka dalej Wink
Powr髏 do g髍y
O.E.
Opiekun Forum
Do潮czy: 03 Lut 2004
Posty: 2552
Sk眃: Pl. Od S艂o艅ca 3/Europa
PostWys砤ny: 19 Wrz 2004, 2:49    Temat postu: Re: Ko艂o zapasowe dla konia :) Odpowiedz z cytatem

[quote="WBR(...) wystarczy 偶eby zosta艂o mu jedno ko艂o nap臋dowe i poku艣tyka dalej Wink[/quote]

Chyba chodzi Ci o to, 偶e w samochodach 4x4 wystarczy by jedno ko艂o mia艂o oparcie by wyci膮gn膮膰 samoch贸d z opresji, ale co gdy totalnie urwie Ci np. przednie ko艂o?
Gdyby to by艂o tylne ko艂o, to jeszcze sobie wyobra偶am takie "pow艂贸czenie", ale bez przedniego ko艂a to ju偶 raczej trudno (chodzi mi o ca艂e ko艂o, nie tylko opon臋). Nawet do ty艂u nie da rady jecha膰, bo przednimi ko艂ami si臋 manewruje.
Cho膰 widzia艂em takie konstrukcje, gdzie skr臋tne by艂y wszystkie ko艂a!! Samoch贸d mia艂 dwie kierownice... 偶eby by艂o 艣miesznie to dodam, 偶e by艂o to Maluch po do艣膰 ciekawym tuningu Smile
_________________
CHCESZ WSPOM脫C FORUM ORAZ ICELAND.PL? WP艁A膯 DATEK!
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Odwied stron autora Numer GG
WBR
Go舵
PostWys砤ny: 19 Wrz 2004, 14:26    Temat postu: Re: Ko艂o zapasowe dla konia :) Odpowiedz z cytatem

Od偶ajer napisa:
WBR napisa:
(...) wystarczy 偶eby zosta艂o mu jedno ko艂o nap臋dowe i poku艣tyka dalej Wink


Chyba chodzi Ci o to, 偶e w samochodach 4x4 wystarczy by jedno ko艂o mia艂o oparcie by wyci膮gn膮膰 samoch贸d z opresji


Nie. Chodzi mi o to, 偶e jak urw膮 si臋 trzy ko艂a, to dobry samoch贸d 4x4 pojedzie. Tak samo jak ko艅 ze z艂aman膮 nog膮 poku艣tyka. W obu przypadkach pozostaje co prawda pytanie "jak daleko?", ale teoretycznie jest to mo偶liwe.

A ju偶 nie m贸wi膮c o urwaniu jednego ko艂a. Nie raz widzia艂em takie auta je偶d偶膮ce - w艂a艣nie podczas rajd贸w samochodowych, gdzie czasem op艂aca si臋 troch臋 akrobatyki na trzech k贸艂kach, 偶eby dojecha膰 do strefy serwisowej i m贸c kontynuowa膰 rywalizacj臋.

Poza tym nie w ka偶dym samochodzie 4x4 wystarczy, 偶e jedno ko艂o b臋dzie mia艂o przyczepno艣膰, by wyci膮gn膮膰 samoch贸d z opresji. Wszystko zale偶y od zastosowanych mechanizm贸w r贸偶nicowych, inaczej zwanych dyferencja艂ami. 呕eby to by艂o mo偶liwe, musz膮 by膰 to dyferencja艂y o zwi臋kszonym tarciu wewn臋trznym, popularnie nazywane szperami.

O co chodzi? Ot贸偶... Podstawowym zadaniem dyferencja艂u jest eliminowanie napr臋偶e艅 powsta艂ych w uk艂adzie nap臋dowym. Takie napr臋偶enia powstaj膮 na przyk艂ad w zakr臋tach, gdzie wewn臋trzne ko艂o pokonuje mniejsz膮 drog臋. Dyferencja艂 musi mu umo偶liwi膰 kr臋cenie si臋 z mniejsz膮 pr臋dko艣ci膮, inaczej skr臋canie b臋dzie o wiele trudniejsze, a w skrajnych przypadkach dojdzie do ukr臋cenia p贸艂osi lub innego uszkodzenia uk艂adu nap臋dowego.

Dyferencja艂y w autach 4x4 s膮 trzy - na przedniej osi, na tylniej osi i mi臋dzy osiami. Ich zadania to (odpowiednio) zapobieganie napr臋偶eniom wywo艂anym r贸偶n膮 pr臋dko艣ci膮 obrotow膮 k贸艂 przednich, k贸艂 tylnych i r贸偶n膮 pr臋dko艣ci膮 obrotow膮 pomi臋dzy osiami.

Wszystko b臋dzie OK, dop贸ki kt贸re艣 ko艂o nie b臋dzie mia艂o mniejszej przyczepno艣ci. Wtedy dyferencja艂 przeka偶e na nie wi臋ksz膮 cz臋艣膰 momentu obrotowego, bo je po prostu b臋dzie obr贸ci膰 艂atwiej. W skrajnych przypadkach, np. w wypadku samochodu stoj膮cego praw膮 stron膮 na lodzie, a lew膮 na gruncie, niezeszperowany dyferencja艂 przeka偶e 100% momentu obrotowego na prawe ko艂a. Dlatego cz臋sto w samochodach z nap臋dem na jedn膮 o艣, kt贸re si臋 zakopi膮 zim膮, kr臋ci si臋 tylko jedno ko艂o. Po prostu ich dyferencja艂 (w tym wypadku jeden) jest niezablokowany!

呕eby sobie z tymi niedogodno艣ciami radzi膰 (niemal niezauwa偶alnymi w codziennej je藕dzie, za to maj膮cymi kluczowe znaczenie w przypadku jazdy rajdowej lub terenowej) wymy艣lono szpery.

S膮 dwa rodzaje szper:

1. o ograniczonym po艣lizgu

(LSD - Limited Slip Differential). Nale偶膮 do nich sprz臋g艂a p艂ytkowe i lepko艣ciowe, inaczej wiskotyczne (VC - Viscous Coupler).

Ostatni typ jest bardzo popularny, m.in. stosowany w nap臋dzanych na cztery ko艂a samochodach koncernu Volkswagen pod nazw膮 Haldex (jako sprz臋g艂o rozdzielaj膮ce moment lub do艂膮czaj膮ce tylny nap臋d). Takie sprz臋g艂o sk艂ada si臋 z p艂ytek na wa艂ach, pomi臋dzy kt贸rymi znajduje si臋 wiskoza - specjalny p贸艂p艂ynny materia艂, kt贸ry pod wp艂ywem ciep艂a wywo艂anego tarciem szybko zwi臋ksza swoj膮 lepko艣膰. Gdy jeden z wa艂k贸w zaczyna si臋 obraca膰 szybciej, tarcie jego p艂ytek o p艂ytki drugiego wa艂ka nagrzewa wiskoz臋, ta zwi臋ksza lepko艣膰 i drugie p艂ytki po chwili kr臋c膮 si臋 ju偶 z t膮 sam膮 pr臋dko艣ci膮 co pierwsze.

Ich zalet膮 s膮 relatywnie niskie koszty i mo偶liwo艣c zdalnej regulacji zeszperowania poprzez zwi臋kszanie i zmniejszanie ci艣nienia wiskozy.

Wad膮 tego typu dyferencja艂贸w jest d艂ugi czas reakcji i nieodporno艣膰 na zmiany pr臋dko艣ci obrotowych wywo艂ane hamowaniem. Np. gdy zaci膮gnie si臋 w czasie jazdy hamulec r臋czny, p艂ytki odpowiedzialne za nap臋dzanie tylnej osi zatrzymaj膮 si臋 i wiskoza zwi臋kszy lepko艣膰, moment obrotowy zostanie odebrany przednim ko艂om i pos艂any na tylne, kt贸re s膮 hamowane. Po d艂u偶szej chwili k艂opoty jak w banku - przegrzana wiskoza, ukr臋cenie wa艂u lub inna katastrofa.

2. ograniczaj膮ce moment obrotowy.

S膮 to szpery helikalne, wykorzystuj膮ce jednokierunkow膮 przek艂adni臋 z z臋bami w kszta艂cie 艣ruby. S膮 nieziemsko drogie i strasznie skomplikowane. Ca艂膮 szper臋 sk艂ada si臋 wk艂adaj膮c z臋batk臋 po z臋batce, nic nie mo偶na omin膮膰, do艂o偶y膰 p贸藕niej czy co艣 w tym stylu.

Najpopularniejszym producentem jest firma TorSen (od Torque Sensitive - reaguj膮ce na moment obrotowy). Jak sama nazwa firmy wskazuje, szpery helikalne s膮 czu艂e nie na pr臋dko艣膰 obrotow膮 k贸艂, ale moment obrotowy do nich przy艂o偶ony (nie ma wi臋c np. problemu blokowania podczas hamowa艅). Szpera tego typu reaguje niemal natychmiast.

Ich wad膮 (opr贸cz ceny) jest brak mo偶liwo艣ci regulacji bez wymiany ca艂ej przek艂adni (wszystkich z臋batek) na takie o innych parametrach.

Szpera TorSen jest stosowana m.in. w Hummerze.

Na koniec chcia艂bym doda膰, 偶e stopnie zeszperowania dyferencja艂贸w zazwyczaj nie przekraczaj膮 oko艂o 40%. Tym samym na ko艂a nie stoj膮ce na lodzie trafi膰 mo偶e najwy偶ej 40% momentu obrotowego. Pozosta艂e 60% nadal b臋dzie bez sensu m艂贸ci膰 ko艂em 艣lizgaj膮cym si臋. Z tym 偶e zazwyczaj wystarcza to do wydostania si臋 z opresji.

A wracaj膮c do zasadniczej kwestii... Je偶eli auto 4x4 b臋dzie niezeszperowane, to po urwaniu trzech k贸艂 silnik b臋dzie obraca艂 trzema wystaj膮cymi p贸艂osiami, a ostatnie ko艂o zostanie nieporuszone. Ale je偶eli mechanizmy r贸偶nicowe b臋d膮 lub zostan膮 zblokowane (a w teren贸wkach powinny by膰), wtedy jaka艣 cz臋艣膰 momentu trafi na to jedno ko艂o i samoch贸d zacznie si臋 toczy膰 (albo raczej sun膮膰). Daleko nie zajedzie, ale ko艅 ze z艂amanymi trzema nogami s膮dz臋 nie ruszy si臋 z miejsca, chyba 偶e si臋 czo艂gaj膮c Smile

Nikomu nie 偶ycz臋 niemi艂ych przyg贸d, ale mam nadziej臋, 偶e m贸j opis kwestii zwi膮zanych z dyferencja艂ami pomo偶e kiedy艣 komu艣 na Islandii wyj艣膰 z terenowej opresji dzi臋ki temu, 偶e b臋dzie rozumia艂, co z tym autem si臋 w艂a艣ciwie dzieje.

Pozdrawiam,
WBR

P.S. I oczywi艣cie przepraszam, je偶eli usi艂owa艂em t艂umaczy膰 oczywisto艣ci...
Powr髏 do g髍y
WBR
Go舵
PostWys砤ny: 19 Wrz 2004, 16:44    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A przy okazji chcia艂bym te偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na ma艂y szczeg贸艂 ze strony. W dziale "Jed藕 z nami na Islandi臋" jest tekst na temat przygotowania samochodu. Mo偶na znale藕膰 tam m.in. stwierdzenie:

Samoch贸d contra Islandia napisa:
cz臋sto niekt贸re samochody dla osi膮gni臋cia wysokiego parametru brodzenia wyposa偶a si臋 w wysoki dolot powietrza do ga藕nika


S膮dz臋, 偶e bezpieczniej by艂oby napisa膰 do silnika, nie ka偶dy silnik benzynowy ma przecie偶 ga藕nik, nie m贸wi膮c ju偶 o najpopularniejszych w teren贸wkach silnikach Diesla.
Powr髏 do g髍y
einar

Do潮czy: 06 Lut 2004
Posty: 1182
PostWys砤ny: 20 Wrz 2004, 18:36    Temat postu: samoch贸d kontra Odpowiedz z cytatem

No wreszcie pojawi艂 si臋 jaki艣 prawdziwy ekspert od motoryzacji... 8)
A co do tej sprawy z ga藕nikiem... Pami臋taj, 偶e terenowego diesla na Islandii trudno ze 艣wiec膮 (nawet zap艂onow膮) znale藕膰Smile Dobry, mocny benzynowy silnik to tam podstawa.
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵
WBR
Go舵
PostWys砤ny: 20 Wrz 2004, 22:05    Temat postu: Re: samoch贸d kontra Odpowiedz z cytatem

einar napisa:
Pami臋taj, 偶e terenowego diesla na Islandii trudno ze 艣wiec膮 (nawet zap艂onow膮) znale藕膰Smile Dobry, mocny benzynowy silnik to tam podstawa.


O tym nie wiedzia艂em i musz臋 uwierzy膰 na s艂owo, cho膰 wydaje mi si臋 to dziwne... Silniki Diesla sprawdzaj膮 si臋 w teren贸wkach cz臋sto du偶o lepiej ni偶 mocne benzynowe ze wzgl臋du na ogromny moment obrotowy dost臋pny przy bardzo niskiej pr臋dko艣ci obrotowej silnika (a to w艂a艣nie ten parametr w trudnym terenie jest istotniejszy). Ale z drugiej strony... Mo偶e Islandczycy wol膮 benzyn臋 ze wzgl臋du na stereotyp wykreowany przez jednostki Diesla starszego typu - zim膮 nie pali Smile
Powr髏 do g髍y
einar

Do潮czy: 06 Lut 2004
Posty: 1182
PostWys砤ny: 20 Wrz 2004, 23:22    Temat postu: terenowki diesla Odpowiedz z cytatem

Tzn. WBR- mnie rzecz jasna chodzi艂o o te teren贸wki og贸lnie dost臋pne dla "os贸b z zewn膮trz" czyli dla tak zwanych turyst贸w... Oczywi艣cie, 偶e Islandczycy je偶d偶膮 dieslami, bo czemu mieliby nie je藕dzi膰. Faktycznie nie precyzyjnie si臋 wyrazi艂em. Ale wi臋kszo艣膰 os贸b rozwa偶a tu na forum wynaj臋cie terenowego samochodu na miejscu a wypo偶yczalnie bardzo dbaj膮 o zasobno艣膰 portfela stacji benzynowych:) Ale faktem jest, 偶e silniki benzynowe og贸lnie s膮 "mocniejsze" a poza tym (z drobnymi wyj膮tkami) daj膮 zdecydowanie wi臋ksz膮 przyjemno艣膰 z jazdy. 8)
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵
O.E.
Opiekun Forum
Do潮czy: 03 Lut 2004
Posty: 2552
Sk眃: Pl. Od S艂o艅ca 3/Europa
PostWys砤ny: 21 Wrz 2004, 1:46    Temat postu: Brawo WBR Odpowiedz z cytatem

Dzi臋kuj臋 serdecznie za rozwini臋cie tematu szper - informacje poda艂e艣 rzeczowo i dok艂adnie. Moja wiedza do tej pory by艂a du偶o bardziej sk膮pa... Dzi臋ki Tobie czego艣 si臋 dowiedzia艂em!
Co do dolotu powietrza do "ga藕nika" to te偶 racja - oczywi艣cie chodzi o dolot powietrza do silnika Smile

A na marginesie chcia艂bym zdementowa膰 nieprawdziw膮 informacj臋 Einara. Benzynowe teren贸wki na Islandii s膮 w艂a艣ciwie tylko dla turyst贸w, natomiast Islandczycy je偶d偶膮 Dieslami, bo ich to na prawd臋 taniej kosztuje, a teoria m贸wi, 偶e w terenie Diesel ma lepsz膮 charakterystyk臋 ni偶 benzyniak. W ko艅cu nikt nie pruje przez pustyni臋 200 km/h ani nie przy艣piesza nagle do setki w 6 sekund - nie ma takiej potrzeby. Diesel o odpowiednio du偶ej pojemno艣ci wystarczy, by samoch贸d si臋 wdrapa艂 na stromy pag贸rek.
A propos tego czym je偶d偶膮 Islandczycy to opowiem tak膮 historyjk臋:
Podczas jednej z wypraw mieli艣my dosta膰 od wypo偶yczalni Nissana Terrano II (benzyna), ale okaza艂o si臋, 偶e wszystkie wozy zosta艂y wypo偶yczone. Wtedy w艂a艣ciciele firmy oddali nam za t臋 sam膮 cen臋 swojego prywatnego Nissana Patrola (a to by艂 ju偶 Diesel).
Oczywi艣cie z takiej zamiany byli艣my podw贸jnie zadowoleni - nie do艣膰, 偶e mieli艣my wi臋kszy samoch贸d, to jeszcze koszt przejazdu spada艂 ponad dwukrotnie. Ale szcz臋艣cie nie trwa d艂ugo... na dalekich Fiordach Zachodnich pad艂o sprz臋g艂o lub skrzynia bieg贸w i nie da艂o rady ju偶 jecha膰 dalej Sad Niby samoch贸d by艂 nowiusie艅ki, a tak nas zawi贸d艂 - jako艣 teraz mam uraz do tych nowych ob艂ych, l艣ni膮cych Patroli Smile
_________________
CHCESZ WSPOM脫C FORUM ORAZ ICELAND.PL? WP艁A膯 DATEK!
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵 Odwied stron autora Numer GG
einar

Do潮czy: 06 Lut 2004
Posty: 1182
PostWys砤ny: 21 Wrz 2004, 8:05    Temat postu: diesel Odpowiedz z cytatem

Od偶ajerze...
Nie do ko艅ca jest tak, 偶e poda艂em informacj臋 nieprawdziw膮, tylko niepe艂n膮. Rozwin膮艂em potem swoj膮 wypowied藕. Napisa艂em dok艂adnie to samo co Ty teraz. Napisa艂em, 偶e benzyn贸wki dost臋pne s膮 dla turyst贸w a Islandczycy je偶d偶膮 dieslami, bo czemu mieliby nimi nie je藕dzi膰... Ale przyznaj臋 si臋 do tego b艂臋du niedopatrzenia bez bicia:)
A co do przyjemno艣ci z jazdy, o kt贸rej pisa艂em... Przyjemno艣膰 ma to do siebie, 偶e jest spraw膮 wzgl臋dn膮. Ja wol臋 benzyn贸wki ale doceniam diesla za jego oszcz臋dno艣膰 i w艂a艣ciwo艣ci jezdne.
Jeszcze raz przepraszam za niekompletn膮 wypowied藕 i obiecuj臋 sumienn膮 popraw臋 aby ju偶 nigdy nie trzeba by艂o nic dementowa膰Smile 8)
Pozdrawiam...
Powr髏 do g髍y
Zobacz profil autora Wy秎ij prywatn wiadomo舵
Wy秝ietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Islandia :: Forum ICELAND.PL Strona G丑wna -> 4x4 Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id do strony 1, 2  Nast阷ny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie mo縠sz pisa nowych temat體
Nie mo縠sz odpowiada w tematach
Nie mo縠sz zmienia swoich post體
Nie mo縠sz usuwa swoich post體
Nie mo縠sz g硂sowa w ankietach



SIGN PETITION FOR TRAVELLING WITH PETS ON ICELAND!
Kuchnia Azjatycka: chi駍ka, tajska, indyjska, japo駍ka, wietnamska itd.
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron